Znáte 3 nejčastější hackerské útoky na vaše peněženky?

Internetoví podvodníci jsou neúnavní a pořád to zkouší, i když jim to v drtivé většině pokusů nevyjde. Ale bohužel, i slepé kuře občas najde zrníčko, a tak i na ten nejprůhlednější podvod se nakonec někdo nachytá. Přečtěte si tři nejčastější způsoby, kterými se zločinci snaží dostat online k cizím penězům.

Phishingové e-maily a SMS

Už pár let je zdaleka nejpoužívanější taktikou útočníků e-mailový či SMS phishing. Tedy zpráva, která se tváří, že je od banky a pod nějakou záminkou (nejčastěji ověření platby, odblokování účtu apod.) po vás naléhavě požadují údaje o platební kartě a hesla k internetovému bankovnictví. Drtivá většina lidí tuto fintu prohlédne, ale to hackerům nevadí. E-mailů či SMS posílají tisíce a těch pár nepozorných uživatelů, kteří přece jen podlehnou, jim stačí.

E-mail je pro útočníky ideální, obeslat hromadu lidí je vlastně nic nestojí. Protože je ale čím dál těžší obejít různé antiphishingové ochrany prohlížečů, setkáváme se v posledních letech i s phishingovými SMS. Na ně jsou filtry zatím krátké, lidi navíc při jejich čtení nejsou zdaleka tak obezřetní jako u e mailů. Takže pozor na ně.

TIP: Přečtěte si 7 znaků, jak bezpečně poznat podvodný e-mail.

Trojské mobilní aplikace

Na Google Play to vypadá jako neškodná hra, užitečná appka nebo vyzváněcí melodie. A možná i je. Jenže zároveň to může být taky trojský kůň se schovaným škodlivým kódem. I když aplikaci zrovna nepoužíváte, ona si běží nenápadně na pozadí a krade přístupová hesla, ověřovací SMS do internetového bankovnictví a další citlivá data.

Obchody s aplikacemi dělají maximum pro to, aby se v nich problematické appky neobjevovaly, případně aby se na ně přišlo co nejrychleji. Ty, které proklouznou bezpečnostními systémy, ovšem umějí způsobit opravdové problémy. Stojí za to si vždy proklepnout vývojáře aplikace a třeba si pročíst pár uživatelských recenzí.

TIP: Pokud vás počítačoví piráti přece jen dostanou, je dobré mít pojištění internetových rizik. Když někdo zneužije vaše přihlašovací údaje k internetovému bankovnictví nebo platební kartě, pojištění vám nahradí škody.

Falešné faktury

Firmy někdy pod záplavou každodenní administrativy proplatí fakturu, kterou jim neposlal dodavatel, nýbrž internetový pirát. Někdy vypadají úplně stejně jako obyčejné faktury, které od svého dodavatele dostáváte každý měsíc. Jen přijdou z neobvyklé adresy, je na nich jiné číslo účtu a kontaktní údaje. Když tam peníze opravdu pošlete, získat je zpět může být oříšek.

Oblíbeným trikem útočníků je také žádost o zaplacení faktury jménem vašeho nadřízeného. Když totiž dostanete příkaz shora, je těžké neposlechnout. Obezřetnost je ale na místě. Než něco zaplatíte, pro jistotu porovnejte e-mailovou adresu, bankovní účet a kontaktní údaje. Pokud něco nesedí, do firmy zavolejte a vše si ověřte.

TIP: Oblíbený podvod minulých let, žádosti o peníze po Facebooku z falešných nebo hacknutých účtů, jsou na ústupu. Nezmizely sice úplně, ale pro podvodníky je čím dál těžší někoho oklamat díky stoupající oblibě dvoufaktorového ověření. Používejte je taky!

Pokud vám do schránky přijde podezřelý e-mail, faktura nebo narazíte na podivnou aplikaci, které se tváří, že mají co dělat s ČSOB, určitě nám dejte vědět.

Volejte Helpdesk elektronického bankovnictví: 495 800 111.

Přejeme vám bezpečné léto na vlnách internetu.